پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
بانک‌ها برنامه‌های توسعه‌ای خود را به گونه‌ای پیش می‌برند که بر سر شاهراه اصلی نقدینگی قرار بگیرند در این راستا بانک سینا گسترش ضریب نفوذ شعب را به عنوان یک راهبرد بازاریابی در دستور کار قرار داده است.  
کد خبر: ۶۸۸۵۷

تیتر20 - این روزها، جذب نقدینگی سرگردان در گردش مالی بانکی ها، به یک اصل برای بقا تبدیل شده است. برخی بانک ها در تلاش هستند که با افزایش شعب در تهران، که دفاتر شرکت ها و عمده کسب و کارهای خرد در آن متمرکز شده است، گوی جمع آوری نقدینگی را از یکدیگر بربایند. آخرین داده منتشر شده از سوی بانک مرکزی پیرامون وضعیت کل مانده سپرده ها و تسهیلات در پایان بهمن 1402 نشان می دهد که بیشترین مبلغ سپردهای مشتریان با 4915 هزار میلیارد تومان مربوط به استان تهران است.

 
در زمینه تسهیلات هم عمده آنها سهم استان تهران شده است؛ به ارزش 3998 هزار میلیارد تومان. همچنین نسبت تسهیلات به سپرده که نشان می دهد چه ترازی بین جذب سپرده با تسهیلات در بانک ها پس از کسر نرخ سپرده قانونی (سهم بانک مرکزی از سپرده بانک ها) وجود دارد، در تهران به 88.8 درصد می رسید. برای درک بهتر بزرگی عدد میزان توزیع تسهیلات در تهران کافی است که آن را با استان دارای کمترین میزان تسهیلات مقایسه کنید. 


برنامه بانک سینا برای نقدینگی 
بر این اساس، در استان کهگیلویه و بویر احمد تنها به 29.7 همت تسهیلات در پایان بهمن ماه توزیع شده است. این موضوع در عین اینکه توسعه نامتوازن استان ها را نشان می دهد، از اهمیت تهران در ساختار اقتصادی کشور هم خبر می دهد. در همین حال، تخمین های منابع مختلف نشان می دهد که حدود 60 درصد نقدینگی کشور در تهران متمرکز شده است؛ از جمله در حساب های حقوقی. به همین دلیل، اهمیت دارد که بانک ها برنامه های توسعه ای خود را به گونه ای پیش ببرند که بر سر شاهراه اصلی نقدینگی قرار بگیرند. 


یکی از برنامه هایی که می توان پیاده کرد، افزایش تعداد شعب بانکی در مناطقی است که جمعیت (خانوارها) و شرکت ها در حال مهاجرت به آنها هستند. بانک سینا هم بر اساس سیاست های تازه اش، در زمینه گسترش شعب و جذب نقدینگی سرگردان، در حال عمل است و بر روی افتتاح شعب جدید در تهران، حساب ویژه ای باز کرده است. این بانک، سال گذشته 10 شعبه جدید در تهران افتتاح کرده است. انتهای سال گذشته 3 شعبه، یکی در بنی هاشم و 2 شعبه هم در شوش و مرزداران افتتاح شدند. 


رقابت بانک سینا با سایر بانک ها 
بانک سینا، در 1402 تعداد شعب خود در کل کشور را به بیشتر از 300 رسانده است. این بانک تا سال 1398 شعب کمتری داشت. گزارش ها نشان می دهد که در آن سال، تعداد شعب به 257 می رسد. این در شرایطی است که برخی بانک ها به دلیل افزایش هزینه های اداری و تاثیر آن بر هزینه تمام شده پول خود، تعداد شعب را نه تنها افزایش نداده اند، بلکه کاهش را اعمال کرده اند و در دستور کار 1403 قرار داده اند. 


برای نمونه یکی از بانک های معروف کشور، تعداد شعب سراسری خود را از بیش از 3100 به حدود 2600 شعبه در میانه سال 1402 کاهش داده است. این کاهش، در بانک های تخصصی کشور هم دیده می شود. برای نمونه یکی از این بانک ها تعداد شعبش را از بیش از 1800 به حدود 1700 در سال 1402 کاهش داده است.

 
سایر بانک های تخصصی و بانک های بزرگ دیگر هم به همین وضعیت دچار شدند. در این بین، بانک سینا جز معدود بانک هایی است که به رشد شعب فیزیکی خود نیاز دارد؛ چرا که افزایش شعب می تواند موجب افزایش منابعش شود. به بیان دیگر، افزایش شعب سینا آنچنان که در برنامه هایش قرار دارد، تاثیر منفی بر روی هزینه های جاری اش نمی گذارد. به این ترتیب، می توان بر روی گسترش ضریب نفوذ شعب سینا به عنوان یک راهبرد بازاریابی حساب باز کرد. البته این بانک با راه اندازی سرزمین هوشمند سینا که یک پلتفرم بانکی مبتنی بر کسب و کار محسوب می شود، منابع خود را در ماه های پایانی سال گذشته 33 درصد افزایش داده است.  

 
امکان دیگری که سینا را در توسعه شعب خود توانمند می کند، فروش اموال مازاد است. به همین دلیل، سهامداران بانک می توانند امیدوار باشند که به زودی آثار برنامه های سینا را در سبد سهام خود ببیند؛ ضمن اینکه سرمایه این بانک تا 90 درصد از محل سود انباشته، از 2 هزار و 538 میلیارد تومان به 4 همت در پایان سال گذشته افزایش یافته است. این وضعیت به بانک کمک می کند که بازار رو به رشدی را در پیش روی خود داشته باشد و به عنوان یک سهم با بازاری کوچک تر در بازار سرمایه، سهامداران را به خود جذب کند. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز